Home / Modelul EFQM

Modelul EFQM

EFQM Model | În viziunea EFQM, organizațiile excelente sunt excelente cu toți factorii interesați și astfel devin echilibrate și sustenabile. În consecință, tratăm cu aceeași atenție acționarii, clienții, angajații dar și societatea în care aceștia activează.

Elementele Modelului EFQM

Elementele de bază ale Modelului EFQM sunt: Conceptele Fundamentale EFQM, Criteriile EFQM și Logica RADAR EFQM. Corelațiile între elementele Modelului EFQM (relațiile cauză-efect) sunt cu adevărat cele care care fac ca întregul sistem să funcționeze.

8 Concepte Fundamentale

EFQM Model

Fiecare dintre cele 8 concepte fundamentale ale excelenței este important în sine. Beneficiul maxim este atins atunci când o organizație le poate integra pe toate în cultura sa.

9 Criterii ale Modelului EFQM (EFQM Model)

EFQM Model

Factorii determinanți sunt lucrurile pe care organizația trebuie să le facă pentru a-și dezvolta și implementa strategia. Modelul de Excelență EFQM (EFQM Model) este practic și orientat către obținerea de rezultate. Flexibilitatea Modelului îi permite sa fie aplicat cu același succes atât de organizațiile mari, cât și cele mici și mijlocii.

Logica Radar EFQM

EFQM Model

Excelența organizațională se măsoară prin capacitatea organizației de a atinge și menține rezultate excepționale simultan pentru toate părțile interesate.

Sumarul Modelului de Excelență EFQM (EFQM Model)

Modelul EFQM

În limba Română

Organizațiile excelente realizează și susțin niveluri remarcabile de performanță care îndeplinesc sau depășesc așteptările tuturor părților interesate.

Pentru a vă ajuta să implementați Modelul de Excelență EFQM, noi oferim atât instruire cât și instrumente de evaluare și recunoaștere. Dar adevăratul nostru talent provine din colectarea de bune practici și integrarea lor în portofoliul nostru. EFQM, o fundație non-profit, are drept scop să împărtășească ceea ce funcționează prin studii de caz, seminarii online, grupuri de lucru, conferințe și evenimente tematice.

Noi credem că Modelul EFQM este un cadru comun care ne ajută pe toți să ne îmbunătățim afacerile. Apasă pe imagini pentru a descărca Sumarul Modelului de Excelență EFQM atât în limba Română cât și în limba Engleză.

Modelul EFQM

În limba Engleză

De ce EFQM?

Rezultate mai buneEFQM Model

„Motivul pentru care suntem atât de angajați față de EFQM este că, de-a lungul anilor, am arătat că întreprinderile care utilizează Modelul de Excelență EFQM în mod sistematic sunt cele care obțin cele mai bune rezultate de afaceri pe termen lung.”

Juergen Maier, Chief Executive al Siemens UK

Cifrele Siemens UK arată relevanța scorului evaluării EFQM; un scor mai mare corespunde cu vânzări și profit mai mari, și cu cheltuieli mai mici.

Succes durabilEFQM Model

Un studiu realizat în Austria pe 218 companii demonstrează statistic faptul că implementarea Modelului de Excelență EFQM are o influență semnificativ pozitivă asupra succesului durabil al companiilor.

Modelăm succesul

EFQM Model

Într-un studiu din 2015 care a evaluat cele 28 de țări ale UE folosind principiile Modelului de Excelență EFQM și date ale Băncii Mondiale, Eurostat, Băncii Centrale Europene, Forumului Economic Mondial și The Economist, România s-a clasat pe locul 26, fiind pe ultimul loc la 4 din cele 9 criterii ale Modelului EFQM: Leadership, Strategie, Managementul Resurselor Umane și Procese, Produse și Servicii.

Vestea bună este ca împreună putem deveni mai buni și mai competitivi pe piața globală. Trebuie doar să modelam succesul companiilor din alte țări pentru a micșora decalajul.

Cum devine compania mai performantă folosind Modelul EFQM (EFQM Model)?

  • Adoptarea sistematică a EFQM Model duce la îmbunătățirea companiei la toate nivelele
  • Prin identificarea punctelor tari și a oportunităților folosind competențele interne ale companiei
  • Obținând un feedback obiectiv, prin evaluări din exteriorul companiei
  • Crescând angajamentul și motivația echipei de management a companiei
  • Controlând încotro se îndreaptă compania, prin înțelegerea relațiilor cauză/efect

Cum sprijinim firmele din Romania să fie recunoscute la nivel global?

  • Comparând realizările companiei cu organizații de top din lume (benchmarking)
  • Participând la diferite nivele de evaluare, funcție de maturitatea companiei și opțiunile proprii.

Ce vă oferă EFQM?

  • Un criteriu de diferențiere al unei firme din România în competiția internă și externă pentru menținerea și extinderea portofoliului de clienți.
  • Un argument solid al unei subsidiare din România în competiția din interiorul grupului corporatist.
  • Un instrument pentru creșterea durabilă a unei afaceri.
  • O oportunitate de a avea acces la rețeaua globală, evenimentele și platforma EFQM, unde firmele din România pot învăța din exemple de bună practică și vizite de lucru.

Exemplu de aplicare a Modelului EFQM (EFQM Model)

Mulți ne contactează și ne cer exemple de aplicare practică a Modelului de Excelență EFQM. Prezentăm mai jos un exemplu cât se poate de simplu, pentru o firmă start-up. Este de așteptat ca la început un start-up să nu aibă rezultate, așa că ne concentrăm atenția către factorii determinanți (vedeți partea din stânga a Modelului în 9 căsuțe de mai sus). Așadar, de ce are nevoie un antreprenor pentru a-și înființa, de exemplu, o afacere în domeniul producției de mobilă:

Criteriul 1 al EFQM – Leadership

Firma va trebui să aibă un conducător, un lider. Pentru un start-up, este de așteptat ca antreprenorul (sau unul dintre asociați) să preia rolul de lider al firmei (îl putem numi administrator, director, etc.).

Criteriul 2 al EFQM – Strategie

Pornind de la ceea ce își propune firma, aceasta va trebui sa definească să implementeze o strategie. Spre exemplu, pentru a deveni cel mai mare producător de mobilă în orașul X, firma poate decide să cumpere utilaje, să angajeze personal, să îl instruiască, să definească niște procese de lucru prin care să producă mobilă la anumite specificații și calitate, pe care să le vândă și mai apoi să obțină profit, pe care mai apoi să îl reinvestească.

Criteriul 3 al EFQM – Angajații

Așa cum reiese din cele de mai sus, pentru a pune în aplicare strategia, este nevoie de angajați. Funcție de strategia propusă, firma va avea nevoie de angajați care să corespundă anumitor criterii. Mai mult, odată aduși în firmă, oamenii trebuie instruiți, implicați, motivați, răsplătiți, recunoscuți și protejați.

Criteriul 4 al EFQM – Parteneriate și resurse

Pe lângă angajați, firma va mai avea nevoie de anumite resurse. Resursele pot include: finanțe (resursele proprii ale proprietarilor afacerii, credite, finanțări nerambursabile, etc.), clădiri (în proprietate sau închiriate), echipamente (linii de producție), materie primă (pal, feronerie, etc.), tehnologie (patent, licență), informații și cunoștințe (de exemplu un sistem informatic pentru facturare, evidența plăți, clienți, etc.)

Criteriul 5 al EFQM – Procese, produse și servicii

Așa cum am prefigurat când ne-am referit la criteriul Strategie, firma își va dezvolta produse și servicii. Pentru o firmă în domeniul producției de mobilă, este de așteptat ca iorma să dezvolte un portofoliu de produse de mobilier. Avansând de-a lungul lanțului valoric, firma ar putea oferi și servicii de distribuție, transport, instalare și întreținere. Pentru a produce și comercializa, firma va gestiona procesele de la un capăt la celălalt, inclusiv procesele care se extind dincolo de limitele organizației (de exemplu când fabrica de mobilă lucrează cu un contractor care instalează mobila la cumpărător).

Cele de mai sus sunt considerate de către comunitatea globală EFQM ca fiind factorii care determină realizarea și susținerea unor niveluri remarcabile de performanță care îndeplinesc sau depășesc așteptările tuturor părților interesate. Pe măsură ce firma start-up va depași faza inițială își va îndrepta atenția și către rezultate (partea din dreapta a Modelului în 9 căsuțe).

Am arătat mai sus cum un concept care pare la prima vedere complicat poate fi folosit ca un ghid practic pentru înființarea unui start-up.

ATENȚIE: Modelul de Excelență EFQM se aplică și firmelor mari. Totuși, complexitatea organizației impune un nivel mai ridicat de înțelegere și aplicare a Modelului.

Pentru asistență în aplicarea Modelului EFQM, vă rugăm accesați pagina Servicii EFQM.

Resurse

Araújo M. and Sampaio P., 2014. The path to excellence of the Portuguese organisations recognised by the EFQM Model, Total Quality Management & Business Excellence. Articolul complet aici.

Bou-Llusar, L.C. et al., 2009. An Empirical Assessment of the EFQM Excellence Model: Evaluation as a TQM Framework Relative to the MBNQA Model. Articolul complet aici.

Calvo-Mora, A., et al., 2015. Contextual and mediation analysis between TQM critical factors and organisational results in the EFQM Excellence Model framework.

Calvo-Mora, A., Navarro-García, A. and Periañez-Cristobal, R., 2015. Project to improve knowledge management and key business results through the EFQM Excellence Model. Articolul complet aici.

Escrig, A.B. and de Menezes, L.M., 2015. What characterizes leading companies within business excellence models? An analysis of “EFQM Recognized for Excellence. Articolul complet aici.

Fonseca, L.M., 2015. Relationship between ISO 9001 certification maturity and EFQM business Excellence Model results. Articolul complet aici.

Gómez, J.G., Costa, M.M. and Lorente, A.R.M., 2011. A critical evaluation of the EFQM Model.

Gómez, J.G., Costa, M.M. and Lorente, A.R.M., 2015. An in-depth review of the internal relationships of the EFQM Model.

Gómez, J.G., Costa, M.M. and Lorente, A.R.M., 2017. EFQM Excellence Model and TQM: an empirical comparison.

Heras-Saizarbitoria, I., Casadesús M. and Marimón, F., 2011. The impact of ISO 9001 standard and the EFQM model: The view of the assessors.

Blanco-González A., Cruz-Suárez A., Díez-Martín F., 2015. The EFQM Model as an Instrument to legitimise organisations. Articolul complet aici.

Martín‐Castilla, J.I and Rodríguez‐Ruiz, O., 2008. EFQM model: knowledge governance and competitive advantage. Articolul complet aici.

Vukomanovic, M, Radujkovic, M. and Nahod, M.M., 2014. EFQM excellence Model as the TQM model of the construction industry of southeastern Europe. Articolul complet AICI.

Wongrassamee, S., Simmons, J.E.L. and Gardiner, P.D., 2003. Performance measurement tools: the Balanced Scorecard and the EFQM Excellence Model. Articolul complet AICI

Dacă aveți întrebări referitoare la Modelul de Excelență EFQM, vă rugăm să ne contactați AICI. Urmărim să răspundem în maximum 24 de ore.

Ramâi alături de noi

Vrei să afli noutăți de la noi? Abonează-te!

Vă mulțumim pentru abonare!

Ceva nu a mers. Mai încearcă sau contactează-ne.

Top

Ramâi alături de noi

Vrei să afli noutăți de la noi? Abonează-te!

Vă mulțumim pentru abonare!

Ceva nu a mers. Mai încearcă sau contactează-ne.

Te poți dezabona oricând. Promitem că adresa ta de mail este în siguranță. Nici nouă nu ne plac spam-urile.